Daisypath Anniversary tickers

Thursday, August 26, 2010

goodbye REDBULL

Alhamdulillah... aku 'berjaya' melepasi harini ini. wah! haha,apakah motifnya..? herrmm..
exam Malaysian Legal System totally making me stress! thanks Dr. Farid Sufian. u are such an expert. yes, you are. haha. Lega... ahirnya, bleh la rehat2, bersosial2, dan memanjakan diri seperti biasa.hihi.. dan,dan.. meng-update blog.


A thing yang aku nak kongsi to ol readers, the fact of taking and consuming energy drink-REDBULL. Actually, this is one of my FEVERet drink which could make me addicted! dah ramai yang nasihat aku supaya avoid 'benda' ni.. tapi meraka-mereka itu lah..tidak mempunyai hujah & bukti yang kukuh bila aku tanya WHY tak boley minum. ada yang cakap...
1- ''perempuan xleh minum wey, redbull dibuat untuk laki jer''
2- ''haa..hang minumla..satgi tendency hang bertukaq, jadi lesbian''
Ada yang berkata, effectnya ke atas hormon. hermm.... nasehat2 bersama mitos2 yang anda bawa bikin saya ketawa terguling-guling saja. non of them yang bagi sebab-sebab dari sudut kesihatan. Aku pun terus-terus minum, kadang-kadang 2 tin sehari. hihi.. ;p dapp ummpp~
But now, aku da mula sayang diri sendiri agaknya, maka aku pon wat la research sket & risik2 pak cik GOOGLE kita.. berikut adalah finding yang aku dapat..


''Negara Jerman, Perancis dan Norway telahpun mengharamkan minuman ini selepas mendapati ia mempunyai kesan sampingan yang boleh membawa maut. Kandungan kafein, stimulant glucuronolactone dan taurine yang tinggi boleh menyebabkan darah tinggi, anxiety (keresahan) dan juga penyakit jantung jika diambil dalam kuantiti yang banyak. Ia juga tidak sesuai diminum oleh kanak-kanak dan wanita mengandung yang akan menyebabkan keguguran kandungan.''

Penerangan lanjut sila lah google link di bawah ;)


REDBULL INGREDIENTS..

-A 250ml can of Red Bull contains sugar in the form of glucose and sucrose, taurine, caffeine, B-group vitamins, color, flavoring, glucuronolactone, inositol, carbonated water, and sodium citrates.

Everybody knows yang gula dan kafen ( caffein ) boleh menggalakkan tenaga, tapi tenaga yang dihasilkan daripada gula dan kafen ni bersifat sementara. Once effect dia 'habis' (effect memberikan tenaga dan kesegaran) badan kita nak, & nak lagi. begitulah ketagihnya minuman ni. (uke, no wonder la..huhu). Tapi kesan kafen terhadap people.. tak sama. sebab tu some yang boleh ingest dalam amount yang 'banyak' tanpa rasa any difference, some others highly sensitive terhadap kafen.


REDBULL can kill us slowly.. berikut ada beberapa finding about this sweetest killer;

1-Research at the Cardiovascular Research Center at the Royal Adelaide Hospital and Adelaide University mendedahkan persamaan pada profile kardiovaskular pesakit jantung dan juga PEMINUM REDBULL!

2- 250 ml untuk setin REDBULL can thicken the blood dan cenderung untuk membeku.

3- Kombinasi REDBULL & VODKA yang popular diambil di pub2 boleh membawa maut dan memberikan kesan terhadap jantung

4-Vitamin B yang terkandung dalam REDBULL boleh menggalakkan tenaga tapi dalam dos yang berlebihan boleh membunuh!

ok, those are some of the fact yang aku rajin & berjaya untuk taip. hihi. further info bleh layari link yang aku bagi di atas..

p/s: any drink synonymous to REDBULL & lebey selamat untuk diminum? cadangkan. ;p pasni, maybe minum jugak.. nak buang trus susah.. tp kurangkan pengambilannya..

wallahu'alam

0 comments:

Post a Comment